بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نوجوانی سن شکوفایی عقل است. نوجوان انسانی است که حُسن و زیبایی برایش چشمگیر شده است و خاص بودن و درخشیدن برایش جلوه کرده است، پس باید که زیبایی حقایق عالم هستی و برتری حُسن عاقبت بر هر حُسن دیگری را به او نمایاند، تا هنر بندگی و عبودیت در وجود پاک و زلالش جان بگیرد و بالنده شود.
نوجوانن، تمرین جوانی و بزرگ شدن است، آغاز تشخیص و اختیار و استقلال، باید حال و روز زیبا و دل‌انگیز نوجوانی را با تمام حساسیت‌ها و آشفتگی‌هایش شناخت، این نقطه عطف زندگی است.
شاید هیچ چیز به اندازه باور داشتن و بزرگ شمردن، نمی‌تواند پشتوانه یک نوجوان باشد، بیشترین چیزی که والدین و معلمان و مربیان می‌توانند در این دوران پرتنش به نوجوانان خود تقدیم کنند، باور کردن آنهاست.
نوجوان یک رهبر بالقوه است، نه برای رهبری جامعه خود در آینده، که او هم‌اکنون هم می‌تواند قلب‌ها را به خود مجذوب ساخته و جامعه‌ای را به سوی حقیقت رهبری کند، باید این توان باشکوه و بی‌بدیل را باور کرد، تاریخ از آغاز حرکت انبیای الهی تا همین دوران باشکوه دفاع مقدس، رهبران نوجوان فراوانی به خود دیده است. خطاب کردن دوره نوجوانی به دوره وزارت نیز که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به آن تصریح کرده‌اند، خود گویای این مطلب است، چرا که وزارت به معنای کار بر عهده کسی سپردن و رأی و نظر او را محترم شمردن است.
نوجوان تشنه دانستن و زیاد شدن است و البته پر است از انگیزه و حرکت و تلاش، شاید زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی کنونی در عصر رسانه، کمی این ویژگی‌ها را در پرده برده باشد، ولی این‌ها حقایقی هستند که وجود هر نوجوانی را با آن سرشته‌اند، اندکی باور و اطمینان داشتن کافی است تا نوجوان اوج بگیرد و بالا برود.
باید با نوجوانان گفتگو کنیم، به زبان حکمت و اندیشه، حرف‌هایش را بشنویم و با آنها دم‌خور شویم، باید به آنها بگوییم که چقدر وجودشان نه فقط برای ما که برای جامعه مهم و تأثیرگذار است، چنانکه رهبر معظم انقلاب هم برای تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، به همین نوجوانان چشم امید دارند.
مجموعه «رهبر نوجوان» تلاش می‌کند با بهره‌گیری از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام، مهمترین ویژگی‌های یک رهبر الهی و مومن را به زبان حکمت و با ارائه تمرین‌های عملی، با نوجوانان در میان بگذارد. این حقایق به رسم حکیمان متأله و رهبران دینی به شیوه نامه‌نگاری نوشته شده است تا هم رویکردی عقلی و گزاره‌ای داشته باشد و هم زمینه گفتگویی عمیق و جدی را فراهم نماید. نامه‌ها کوتاه ولی پرنکته‌اند، ادبیات متن به شیوه حکمت است و تلاش می‌کند تا با بیان دلایل و تمثیلات،‌ زمینه تفکّر و اندیشیدن را فراهم کند. ضمنا در انتهای هر نامه هم پیشنهاد عملی متناسب با مطالب گفته شده ارائه شده است.
می‌توانید نامه‌ها را یک به یک به نوجوان یا جمعی از نوجوانان ارائه داده و سپس درباره آن گفتگو کنید. ارائه نامه بعدی می‌تواند منوط به ابراز تمایل از سوی نوجوان و یا انجام دادن تمرینات گفته شده در یک زمان مشخص باشد. (پس از هر نامه متنی قرار داده شده است که به مبانی آن نامه اشاره می‌کند، این متن را هم نواجوانان عزیز می‌توانند مطالعه کنند و هم می‌توان از آن در خلال گفتگو‌ها استفاده کنید.)
چنانکه نامه‌ها به جمعی از نوجوانان داده شود، فرصتی برای گفتگوهای جمعی پیرامون مطالب آن ایجاد کرده و همچنین زمینه عمل جمعی را فراهم می‌کند که بر عمق و گستره تأثیر کار خواهد افزود.
این دفتر که دفتر اول از مجموعه «رهبر نوجوان» است، به صورت خاص بر بحث معیار داشتن و ترجیح دادن خواست خداوند در زندگی تأکید دارد که این مطلب از سویی فرد را عمل‌گرا کرده و فاصله میان علم و عمل را در او برطرف می‌کند، و از سوی دیگر فرد را در ارتباط با دیگران اهل تواضع می‌کند، این در حالی است که چنین فردی در رسیدن به مقاصد الهی و انجام دستورات خداوند، استوار و محکم است. بدین ترتیب نوجوانی که این معیار را در زندگی‌اش مبنای عمل قرار می‌دهد، از یکسو از اقتداری الهی برخوردار شده و از سوی دیگر بسیار متواضع و دوست‌داشتنی می‌شود.

مجموعه مدرسه دانشجویی دعا و فقه حکومتی (یکی از مدارس تخصصی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام دانشگاه تهران) با هدف شناخت ویژگی‌های رهبری و مدیریت از نگاه قرآن کریم و عترت علیهم السلام، تلاش می‌کند تا با ارائه این ویژگی‌ها در سنین نوجوانی، زمینه تربیت فرماندهان انقلابی و مومن را فراهم نماید. در این راستا دفترهای بعدی «رهبر نوجوان» نیز با همین رویکرد در حال نگارش و تدوین است.
نظرات سازنده معلمان، مربیان، والدین، و خصوصا نکات ارزشمند و ذی‌قیمت نوجوانان عزیز، یاری‌کننده ما در ادامه این مسیر خواهد بود.
امید است این تلاش‌های اندک مورد رضایت خداوند تبارک و تعالی و امام زمان عجل الله فرجه قرار گرفته زمینه تربیت نیروهای مجاهد و مومن را جهت تحقق امت واحده توحیدی (تمدن اسلامی) فراهم نماید. ان شاء الله

رهبر نوجوان | دفتر اول

اللهم عجل لولیک الفرج